woensdag 26 januari 2011

Mexicaans zeil mét een kleine tutorial

Ik had de give-away van Sascha gewonnen en die was binnengekomen!! Ze heeft nu overigens weer een hele leuke, dus ik zou zeker even kijken! Maar dit had ik dus gewonnen:
en ja.. toen kriebelde het toch wel weer en heb ik mijn zeil er ook weer bijgepakt.. en ik had nog beloofd om een tutorial van het kleine sleutelhangerzakje te maken! ;-)
Om er in te komen, heb ik eerst dit mapje nog gemaakt, het is iets kleiner dan de vorige, binnenkant ook weer met twee leuke, gekleurde 'flappen'
Dan het sleutelhangerzakje!
Je hebt nodig:
een stukje Mexicaans zeil van ongeveer 15 bij 12 cm, (als je wilt voering, dat is mooier, maar ook iets moeilijker, dus dat laat ik nu weg. Het handige van Mexicaans zeil is nu juist dat je geen voering nodig hebt, toch?! ), een stukje biasband (staat niet op foto, maar komt later), een rits van ongeveer 15 cm (ik knip er altijd liever iets af dan dat hij nét past!), een ringetje of hanger en een veterklem, zo breed mogelijk (de mijne is 18 mm)
 dan leg je de kant van de 15 cm met de goede kant van het zeil op de rits (net als bij een etuitje) en dat naai je vast met een ritsvoetje, zo dus:
je krijgt dan dit:
dan draai je het werk om en vouwt je zeil dubbel, zodat de goede kant weer naar onder ligt en legt dat weer bovenop de rits:
dat naai je ook weer vast (het is veel fijner om aan de verkeerde kant van het zeil te naaien)
 en dan krijg je dus dit:
nu knip je eerst een stuk van de rits en eventueel van het zeil af, wat je mooi vindt voor de lengte van het uiteindelijke zakje:
 en ga je het vouwen, net als een pak melk, zeg maar:
dit naai je gewoon vast (over de rits draai ik zelf even aan mijn naaimachine, vind ik iets 'veiliger' ook al zit er een 'leernaald' in)
  voor de mooie afwerking, naai je er nog even een stukje biasband over. Zorg ervoor dat je grote steken gebruikt bij zeil en nooit teruggaat. Hoe minder gaten in je zeil, hoe sterker het blijft (ook maar opgepikt hoor ;-)
dan rits je het zakje open:
en ga je heel voorzichtig het zakje binnenstebuiten keren:
 Dit is dan wat je nu hebt, het begint er al op te lijken ;-)
ook hier knip je weer een stuk vanaf en doe je eigenlijk precies hetzelfde als met de andere kant:
 alleen dus aan de goede kant nu, er overheen stikken
mooi afwerken met een biasbandje 
veterklemmetje eraan maken (beetje lijm eronder voor extra stevigheid), ringetjes bevestigen
en klaar voor gebruik! 
bij mij kan hij mooi aan mijn tas die ik een tijd terug gemaakt heb! Altijd wat kleingeld bij de hand! Of in het zakje moet ik zeggen! ;-)
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en er iets aan hebben ;-) Uiteraard kan dit ook van stof gemaakt worden. Zorg er dan wel voor dat het stevig is, anders krijg je ook niet dat leuke 'verpakte' onderaan. En met stof heb je ook geen veterklemmetje nodig, maar kun je met lint je sleutelring bevestigen. Ik zal er nog wel eens eentje maken en hier op zetten.
Nu terug naar mijn vilt, ik heb een gewelidige tutorial van Nynke (Hoodwinked) gekregen, niet gemakkelijk hoor, maar wel heel erg leuk! En het hartje van Maaike heb ik ook gevonden, ik denk dat ik daar maar mee begin ;-)

24 opmerkingen:

vicarno's mama zei

bedankt!!! superleuk, ga ik ook proberen!!

Esther zei

Wat leuk, dank je, ik ga het straks meteen proberen. Groetjes Esther.

Anoniem zei

Wat een leuke tutorial! :D
Dankjewel!

Anoniem zei

Superleuk! Na de piramide tasjes van gisteren mij hier vandaag maar eens aan wagen.

Anoniem zei

Dank je wel voor de tutorial. Ik heb nog tafelzeil liggen, nu nog even die bovenkantklipjes bestellen.

Bettina zei

Wat leuk! En een hele leuke tutorial! =)

Katrientje vanalles zei

Dank je wel voor de werkbeschrijving.
Groeten Katrientje

Desirée-ScrapDees zei

tutoral heb ik opgeslagen en ga ik zeker maken, bedankt het is echt leuk geworden!

groetjes desiree

tineke zei

heel gaaf! wat een leukz eilook, dat heb ik nog nooit gezien!
tzt ga ik het ook eens proberen!
bedankt!

Anoeska zei

Zoals jij dat doet ziet het er zo simpel uit... ;-)

En ik hoop zeker bij de volgende swappersdag er weer bij te zijn! Vond het heel gezellig!

Cinderell@'s wereld zei

Bedankt!!!!!...daar kan ik mee aan de slag maar eerst benen omhoog....na een lange werkdag..fijne avond!
H gr cinderell@

Anoniem zei

Dit is echt leuk, hier ga ik me eens aan wagen;-)

petra zei

Mooi projectje! ben niet zo'n naaiwonder, maar als ik dit zie krijg ik toch zin het te proberen.
Wie weet...groet Petra

Helmi zei

Dat ziet er goed uit, erg duidelijk. Bedankt, ga dit zeker uitproberen.
grt, Helmi

Wanda zei

Ziet er leuk uit! Bedankt voor de tut :D

Lique zei

Wat leuk zeg! Goede tutorial ook! :)

Viltse! :)

Denco zei

leuke tut, weer een dingetje op mijn to-do lijstje!!!

Michaja zei

Of we het leuk vonden? Super leuk zal je bedoelen!! Deze ga ik zeker proberen. Alleen waar haal ik veterklemmetjes vandaan??? En vind ik dat ook hier??? Ga eens opzoek wat de vertaling van veterklem is :)
Dank je Nancy voor deze supr leuke tutorial!
Wat ik mij trouwens afvroeg heb jij voor je tas van tafelzeil, binnenstof gebruikt? Of is hij niet gevoerd? Lijkt me namelijk moeilijk keren?
Liefs Michaja

Het Knuter Huuske zei

Ziet er allemaal leuk uit zeg :)
Maar die sleutelhangertasjes lijkt me best wel een gepriegel....
Wat fijn dat jij op veel markten thuis bent op creatief gebied zeg!

Groetjes van Ivonne.

Maaike zei

Wat een prachtig resultaat en een geweldige tutorial! Dankjewel en een heel fijn weekend voor jou,
liefs van Maaike

Regina zei

Amei suas instruções!!! Muito obrigada por compartilhar conosco!! Com certeza vou tentar fazer.
Marvellous!!! Love it!!
Have a marvellous weekend.
Regina

saffiertje zei

wat issie leuk!!!! Wat een leuk tafelzeil by the way!!! Waar heb je dat gehaald??? Zal hier in emmen ook eens zoeken of het er is...

Remote Reporter zei

superleuk!!
maar idd, waar heb je dat zeil vandaan?
is dat niet superduur?
xx

Sophie (www.myveryownlookbook.com) zei

waar heb je dat mexicaans zeil vandaan? echt mooi!